یادگیری زبان دوم
قاسم وادی پور؛ رجب اسفندیاری؛ محمد باقر شعبانی
چکیده
مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر ...
بیشتر
مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر مشارکت نمایند. داوطلبان سپس به طور تصادفی به دو گروه برابر زن و مرد تقسیم شدند .گروه آزمایشی از آموزش رویکرد شناختی و گروه کنترل از آموزش رویکرد سنتی بهره مند شدند. با استفاده از مدل آماری تحلیل کواواریانس دوطرفه ، محققان نتایج پس آزمون هردو گروه را مورد ارزیابی قرار دادند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که گروه شناختی نمرات خود را در پس آزمون راهبردهای فراشناختی نگارش و خلاقیت نوشتاری در مقایسه با روش سنتی به طور معناداری افزایش داده است. یافته ها نشان می دهد که نگارش بازنویسی الگوهای پیش ساخته نیست بلکه یک فرایند بازگشتی و تعاملی است که در آن نویسندگان تلاش می کنند تا معانی و ایده های اصلی را با استفاده از تجربیات زندگی واقعی خود خلق کنند. یافتهها حاکی از آن است که استعاره های مفهومی بهعنوان یک ابزار ادبی قدرتمند برای بهبود ایدهپردازی، خلاقیت نوشتاری و آگاهی نوشتاری فراشناختی زبانآموزان شایسته تدریس در دانشگاهها می باشند.